chci se ZBAVIT TUKU

Pokud jste se dneska ráno probudili a rozhodli se, že chcete svoji postavu změnit, už teď jste na dobré cestě.

Musím Vás ale varovat nic nejde hned, ale pomalými krůčky dosáhnete vysněného cíle. Není to opravdu otázka týdnů ale měsíců, možná i let. Je potřeba si říct, jak dlouho jste to nechávali zajít tak daleko kde jste teď.

RADA NA ZAČÁTEK JE: BUĎTE TRPĚLIVÝ A DOKÁŽETE VŠE!

 

Pravidla, kterými se musíte řídit, pokud chcete dosáhnout vysněné postavy:

1. Jíst jednou denně opravdu nestačí! Ranní káva není snídaně! Celý den hladovět a dojíst se večer je nejhorší! To že si každý den nebo každý druhý den řeknete: "Však pro jednou se nic nestane." Ale ano stane. Ze začátku, když hladovíte, to může fungovat, že kila půjdou dolů, ale jen do doby než Vaše chytré tělo zjistí, že musí vystačit s tím málem co má a jste zase v háji. Navíc to co vám na váze půjde dolů nebudou tuky ale bohužel svaly. Správně by jste ráno po probuzení se měli do hodiny nasnídat a pak každé 2-3 hodiny si dopřát další jídlo, tudíž jíst 5-7 jídel denně podle toho kdy jdete zase spát. Určitě si teď říkáte: "Tolik jídel nikdy nesním." Ale ano sníte, jenom si Vaše tělo musí zase pomalinku zvyknout a pak to bude samo vyžadovat, a to je signál že se vám zrychluje metabolismus. Samozřejmě je důležitá skladba jídel a velikost.

RADA ČÍSLO 1 ZNÍ: NEHLADOVĚT A JÍST PRAVIDELNĚ!

 

2.  Naše strava se skládá z Proteiny (bílkoviny), které jsou základní stavební jednotkou svalů. Začneme pořadí podle těch nejdůležitějších, které by měli být zařazovány nejlépe každý den: a) MASO (dietní kuřecí, krůtí, hovězí, králičí, tuňák a další ryby), b) VEJCE, c) LUŠTĚNINY (sója, hrách, čočka, fazole), d) MLÉČNÉ VÝROBKY (nízkotučný tvaroh, mléko, Sýr cottage, Olomoucké syrečky, bílý jogurt),

Sacharidy (cukry): dělíme je na a) JEDNODUCHÉ - př. ovoce, ale také dortíky a bílý cukr. Tyto cukry by jste měli zařazovat ráno nebo hned po tréninku pro regeneraci svaloviny,, b) KOMPLEXNÍ- př: rýže, brambor, těstoviny atd. 

Lipidy (tuky): Do tuků se ukládají nevyužité kalorie, které sníte během dne a je těžké je odstranit, pokud máte špatný jídelníček, Tělo si do tukových zásob sáhne pro energii jako poslední, jelikož je to nejhůře využitelný zdroj. Proto je potřeba při výběru potravin koukat na množství tuku. Dělíme je na: a) NASYCENÉ: nejvíce v máslo, sádlo, tučné maso uzeniny, plnotučné mléčné výrobky, smetana, různé polevy, dorty, zákusky, trvanlivé a jemné pečivo atd. Mezi ně patří i tzv. TRANS: což jsou fast foody a balené potraviny (chipsy atd). b) NENASYCENÉ: kvalitní oleje, ořechy, ryby.

Denní složení jednotlivých složek by mělo vypadat asi takto: 30-40% proteiny, 50-60% sacharidy, 10% lipidy. Porce by měly být malé a časté. Během dne a hlavně večer by jste neměli cítit pocit hladu - to by byl signál že jíte málo. Pokud máte večer chutě na sladké, dopřejte si ráno více ovoce a komplexních sacharidů, zkuste třeba ovesné, jáhlové, pohankové, rýžové kaše, kupte si k tomu nějaký sirup (agáve, datle, javorový atd) a udělejte si bohatou snídani (hlavně nekupovat nic instantního!).

RADA ČÍSLO 2 ZNÍ: JEZTE KVALITNÍ POTRAVINY!

 

3. Pokud si hlídáte jídlo je potřeba k tomu zařadit pohyb, bez něj se vám svalovina v těle bohužel sama nevytvoří a tuky nepůjdou dolů tak rychle. Navíc svaly jsou důležité pro vaše zdraví, aby vás nebolely záda apod. Na začátek je dobré zapojit 2 - 4 pohybovou aktivitu na 30 - 60 minut. Ideálně zkombinovat silový trénink a nějakou aerobní aktivitu (chůze, běh, kolo, rotoped, eliptical atd.), aby šly tuky rychle pryč a začala se tvořit svalovina.

RADA ČÍSLO 3 ZNÍ: ZAČNĚTE PRAVIDELNĚ CVIČIT!

 

4. Poslední avšak velice důležitá věc je pitný režim. Základem je čistá voda, vyhýbejte se slazeným limonádám ať už se tváří jakkoliv zdravě,  ani umělá sladidla nejsou to nejlepší. Pokud máte rádi čaje vychutnejte si jejich opravdovou chuť a nedávejte do nich cukr (jednoduchý cukr). Bohužel ani alkohol v jakémkoliv podání není dobrý, je v něm velké množství jednoduchých cukrů. Dostatek tekutin patří mezi alfa a omega, pijte hlavně před každým jídlem a v průběhu jídla, po jídle minimálně, aby vaše tělo dobře strávilo stravu. Množství je dlouho diskutovaná otázka, ale minimálně 2 litry vody by měl vypít každý.

RADA ČÍSLO 4 ZNÍ: DODRŽUJTE PITNÝ REŽIM!